«Skulen er ein heim, og denne heimen er ein skule»
Av Kolbjørn Stuestøl
Skolebygget. (Frå Kvås-Klemt 1941)
Kvar kveld klokka kvart på
ti ringde skipsklokka utføre hovudinngangen første gongen for
å varsla om at om eitt kvarter blei ytterdørene låste og om
ein halvtime skulle lyset vere sløkt på alle romma.
Nattevaktene passa på at alt gjekk rett føre seg og at det var
stille på hyblane. Likevel gjekk ikkje alt alltid reglementert
føre seg. Dei nettene Flottorp hadde vakt, kom han som regel
opp på rommet mitt etter rosignalet og bad meg ut på ein
nattleg spasertur. Vi måtte bare passa på at ikkje husmora
fekk auge på oss.
Torstein Flottorp var den
første styraren på Vest-Agder Ungdomsskule. Han var født i
Hægebostad og blei headhunta til stillinga frå Nærbø
ungdomsskule på Jæren. Nå var han pensjonist, men hadde tatt
på seg å vere vikar for den faste styraren. Samtalane våre
var innom mange emne. Av og til prata vi om slektningane mine og
andre kjentfolk som hadde gått her tidlegare, men mest om dei
første åra hans på skolen. Om offerviljen til lærarane,
misjonsfolket og bygdefolket. Om pengegåver som alltid kom når
økonomien var på lågmål. Om han som kvart år spanderte eit
lastebillass med poteter i takksemd over vinteren han hadde vore
her, og mange andre, liknande historier. Flottorp gjorde aldri
direkte forsøk på å påverka ungguten, men greidde likevel
nesten umerkande å dele ut noen tankekorn. Han minna i så
måte litt om sløydlæraren vi hadde, som alltid var nesten
einig med eleven som klaga på eitt eller anna. Etter mange nok
nesten-ar kom eleven fram til at det han klaga over ikkje var
så gale likevel. Også ei form for omvending.
Mange elevlagsbasarar og andre
tilstellingar er haldne sidan dette hende. I år skjedde altså
det utrulege. Skolen blei lagt ned. Dermed fekk eg ein god grunn
for å reflektere litt over denne skolen og skoletypen og om
bakgrunnen for han.
Søndag 30. oktober 1921 var
grå og trist. Likevel fekk dei to-tre tusen frammøtte ei lys
stund då stortingsmann Belland innvigde Vest-Agder
Ungdomsskule. «Ein kristeleg ungdomsskule for Vest-Agder hadde
fått si vigsling, ein Gudgjeven tanke hadde vorte røyndom»
skreiv Asbjørn Stoveland om hendinga. Det kom så mykje folk at
skolen gjekk tom for mat. Alle butikkane i Kvås blei tømde for
matvarer og deretter butikkane nede i Lyngdal. (Flottorp: «Vi
brukte 80 liter melk, hovedsaklig til kaffefløte»). Om kvelden
var det bare noen brødskalkar igjen. Desse fekk elevane til
frukost dagen etter.
Det første forstandarskapet. (Frå «Der
steg en fager tanke»
Ein omstendeleg prosess var til
ende. Ein prosess som, etter det eg veit, starta på eit møte i
Kinamisjonen i Austad hausten 1918. Året etter blei det vald ei
nemnd som skulle arbeide vidare med å opprette ein ungdomsskole
for Vest-Agder. Også Indremisjonen og Ungdomsforbundet arbeidde
med dei same ideane, men av ulike årsaker blei det til at
Lister og Mandal krins av Kinamisjonen tok på seg å reise ein
ungdomsskole i Vest-Agder. Fleire kommunar sa seg viljuge til å
løyve pengar til prosjektet dersom skolen blei lagt til eigen
kommune. Såleis lova Eiken kommune å yte opp til 25.000 kr,
Hægebostad 20.000 kr og Lyngdal 17.000 kr. Kvås gjekk likevel
høgast med 30.000 kr og fekk såleis skolen. To jordteigar på
til saman 13 dekar blei innkjøpt og hovudbygget sett opp. Alt
må ha skjedd utruleg fort ut frå tilhøva på den tida.
Skolen blei både praktisk og
vel utstyrt. Det var lagt inn elektrisk lys, sentralvarme og
varmt og kaldt vatn på alle romma. Sikkert ikkje mange av dei
65 elevane som gjekk der den første vinteren hadde slikt heime.
Byggebudsjettet var på totalt 180.000 kroner. 100.000 kr. blei
betalt med 70.000 kr som var samla inn privat og dei 30.000 kr.
frå Kvås kommune. Gjelda blei såleis 80.000 kr. I
byggebudsjettet var det ikkje rekna med verdien av
dugnadsarbeidet verdsett til mellom 20.000 kr og 30.000 kr. Det
var nok ingen som bokførte dugnadstimane den gongen.
Dei første elevane. (Bilde utlånt av
Georg Igland)
Skolen hadde rom til 50 elevar,
resten blei innkvarterte privat i nærleiken eller budde heime.
Dei første vekene etter skolestart var hyblane i tredje etasje
ikkje ferdige, så i ventetida budde noen av gutane på
sløyden. Korleis dei vinteren 1923/24 fekk plass til 83 elevar
er nesten uforståeleg.
Dei første åra var prega av
optimisme, dugnadsånd og pengemangel. 5-6 tusen kroner i årleg
rente i tillegg til avdraga var tyngande. For å få elevtalet
opp på eit drivverdig nivå, fann skolestyret at dei måtte få
fleire praktiske fag. I 1929 blei det difor sett opp ny
sløydbygning, sjølvsagt på dugnad. Sementblokkene støypte
dei sjølv med sand frå eiga tomt. Flottorp skriv om denne
perioden: «Så bygde vi sløyden for ca. kr 5000, og kjøpte
maskiner, verktøy og inventar til sløyd, skolekjøkken og
vevsal for ca. kr. 5000, og var i stadig pengeknipe et helt
år.» Då knipa var som størst, blei skolen endå ein gong
berga av pengegåver, denne gongen på til saman 2.700 kr. «Men
fra den tid vet jeg hva det er å være i pengeknipe», skreiv
Flottorp. I 1942 blei siste rest av gjelda betalt m.a. ved hjelp
av betalinga skolen fekk då tyskarane rekvirerte skolen i 1942.
Aldri så gale... Nå kunne skolen endeleg legge opp fond til
nybygg.
Krigstida frå 1940 til 1945
blei forresten spesiell. Dei første krigsdagane blei Farsund
sjukehus evakuert til Kvås. Elevane måtte ut av bygget for å
gi plass til pasientane og personalet. Hospitalkorset blei måla
på taket. Hyblane blei rydda og skoleutstyret blei stuva bort i
smia før den lange bilkortesjen frå Farsund kom til skolen.
Skolesalen blei delt i tre område med «skiftestua» der legane
arbeidde i den eine enden, venterommet i midten og sovesal for
lottene i den andre enden. Dei fleste pasientane blei plasserte
i andre etasje, men noen også i tredje der sjukesøstrene hadde
hyblane sine. Undervisningskjøkkenet blei til laboratorium.
Medan skolen var fylt med elevar, hadde ingen merka at mange av
dørene gav seg på hengslene, men nå blei knirkelydane så
tydelege at oljekanna måtte fram. Då dei norske styrkane
kapitulerte utpå våren, flytte sjukehuset tilbake til Farsund.
Også husmorskolen på Lista,
eller Vest-Agder fylkes husmorskole som han eigentleg heitte,
måtte ein tur til Kvås i krigstida. I mai 1941 måtte
husmorskolen evakuere. Men kven hadde ledige undervisnings- og
elevrom for ein heil skole? Kvås blei kontakta. Der hadde dei
fullt opp heile sommaren med stemne og møte med hundrevis av
deltakarar, men slik situasjonen var, måtte det finnast ei
råd. Og råd fann dei. Husmorskolen fekk fullført dei 6-7
vekene som var igjen av skoleåret. Styrarinne frk. Grindland
skriv at dei levde som grevar. «Så mykje mjølk og fløyte,
egg og gjøkalvsteik trur eg ikkje vi har hatt før eller sidan.
Det var nok mange som var litt for gode med oss dei vekene...
»
Under og like etter krigen hadde
skolen ikkje plass til alle som ville inn. Bygge- og
utvidingsplanar hadde ein vel eigentleg hatt sidan skolen var
ny, men nå blei det prekært. Saman med lærarpersonalet vedtok
styret og representantskapet for skolen å lage eit oversyn over
kor mange og kva slag rom skolen verkeleg trong. Arkitekt
Wilhelm Karlson i Oslo fekk i oppdrag å legge fram ei skisse
til nybygg. På krinsmøtet i Agder krins av Kinamisjonen blei
det sommaren 1947 vedtatt at «Kretsmøtet gir kretsstyret og
skolens styre fullmakt til å sette i gang nybygginga så snart
som mulig etter som forholdene legger seg til rette. Det settes
i gang en organisert innsamling til nybygget over hele
kretsen»
Utbyggingsplanane frå 1947 blei seinare
noe forandra. Av desse nybygga blei bare bygget øvst, i midten
reist. (Frå «Der steg en fager tanke»)
Som vanleg skjedde ting fort i dei tidene. I
1950 sto nybygget, det som i dag blir kalla Austheim, ferdig
med både eit stort vaskerom, klasserom for handarbeid og
bibliotek. Heile andre etasjen var tomanns elevhyblar. Dessutan
også ein lærarbustad i søre enden.
Eit par-tre år før blei
styrarbustaden sett opp. I andre etasje blei dei av dei fire
soveromma som styrarfamilien sjølv ikkje hadde bruk for, brukte
som elevhyblar. Alt måtte utnyttast.
1962 var det store byggeåret på Kvås. Tre
nybygg blei tatt i bruk:
-
Vestheim med tre klasserom, 25 hyblar og
diverse andre rom.
-
Nordheim med symjehall, gymnastikksal og
diverse andre kroppsøvingsrom.
-
Sløyd- og verkstadbygget med metallverkstad
og tresløyd.
Sørheim blei ferdig i 1966. Her var det både
klasserom, peisestove og grovkjøkken i tillegg til diverse
kontor for skolen, og 20 internatrom.
Byggeperioden blei avslutta i
1995 då det blei sett opp to internatbygg med 10 hyblar i kvart
bygg. Utanom bygningane som var relaterte direkte til skolen,
blei det i 1972 og 1984 bygd fleire bustader for personalet. Til
saman har skolen nå 14 ulike bygningar.
Etter denne blomstrings- og
satsingstida kom nedgangen. Ved tusenårsskiftet fekk
folkehøgskolen for få søkarar og blei nedlagt eit par år
seinare. Frå hausten 2005 blei det oppretta vidaregåande skole
med internat. Også denne hadde etter måten få søkarar, men
held likevel fram med bare frå 20 til 40 elevar. Dette kunne
ein forsvara ut frå dei prognosane og budsjetta som ein dyktig
rektor, Mads Alvheim, og personalet hans hadde utarbeidd. Ut
frå desse ville skolen dei næraste åra få lov til å
opprette fleire studieretningar. Sjølvsagt talde det også at
både bygdefolket i Kvås og mange misjonsvener hadde eit sterkt
ønskje om å oppretthalde skolen. Elevane likte seg svært godt
her og gjorde ein imponerande innsats for å reklamere for
skolen og greidde å snu den negative trenden. Skolen fekk etter
kvart eit godt ry. Søkartalet auka sterkt, og var for
skoleåret 2008/09 langt over hundre, faktisk 3-4 søkarar for
kvar elevplass. Framtida såg lys ut.
Hausten 2007 bestemte Norsk
Luthersk Misjonssamband (tidlegare Kinamisjonen) seg likevel for
å legge ned skolen. Gjelda på 15-16 millionar kroner var for
stor til at NLM våga å halde fram. Dei godtok ikkje rektors
prognoser om overskot innan få år. Etter massive protestar og
mange forhandlingar lova NLM likevel å driva skolen vidare, men
1. april 2008 kom den endelege avgjersla: Skolen skulle leggjast
ned. Same dagen, eller nokså nær, fekk skolen melding om at to
nye linjer var godkjende
Siste skoledagen var venner av skolen med
på å arrangere grillmiddag for elevar og tilsette ved skolen
(Foto: Kolbjørn Stuestøl).
«Skula på Moi» er altså nå
historie. Kvar og ein av dei mange tusen som har vore elevar ved
skolen har sine eigne minne frå ein eller to skolevintrar her.
Dei aller fleste positive. Ungdomane gjekk på Kvås medan dei
var i ein lett påverkeleg alder. Dermed blei skolen og miljøet
der ekstra viktig for den personlege utviklinga til dei aller
fleste med ei påverking dei aller fleste oppfattar som positiv.
For mange blei då også skolen eit merkbart vendepunkt der
kursen vidare i livet blei stukken ut på nytt.
For Kvås er nedlegginga av
skolen sjølvsagt eit stort tap. I ei så lita bygd har alle
eitt eller anna forhold til skolen. Eit forhold som var svært
så tosidig. Skolen gjorde og betydde svært mykje for bygda, og
bygda gjorde og betydde svært mykje for skolen. Noen hadde
arbeidet sitt ved skolen, andre stilte opp på dugnad eller i
det minste på dei berømmelege juleborda og festane 17. mai og
andre høgtidsdagar. Personalet og elevane som kom til skolen
utanfrå, tilførte kulturlivet i bygda nye impulsar. Kvås og
skolen levde nesten eit symbiotisk liv der begge både påverka
kvarandre og var avhengige av kvarandre. Sjølvsagt har eg ikkje
gløymd dei økonomiske ringverknadene av skolen. Skolen var ein
av dei største arbeidsplassane i bygda. Nå må mange flytte
eller pendle, eller kanskje til og med vere utan arbeid.
Dei idealistane som starta
skolen var først og fremst opptatt av at flest mogleg ungdommar
skulle oppleve kristendommen på ein positiv måte. Samstundes
var dei nokså realistiske, og visste at skulle ei eventuell
omvending vare «i livets strid», måtte opplevinga av
kristendommen koplast til gode minne. Difor var det viktig å
bygge opp elevane og gjere dei trygge på seg sjølv og trygge
på skolemiljøet. Ut frå desse tankebanane og synet stiftarane
hadde, var det difor heilt naturleg å skrive i ordensreglane
for skolen at «Skulen er ein heim, og denne heimen er ein
skule»
Kjelder:
I tillegg til eige minne og deltaking på ein del møte om
skolen si framtid, har eg brukt:
-«Der steg en fager tanke». Vest-Agder Ungdomsskule i
25 år. Ved Ola Vegge, Torstein Flottorp, Knut Høyland og
Asbjørn Stoveland. Salvesen & Co., Mandal 1947.
- «Kvås-Klemt». Jubileumsnummer 1921 - 1941. Utgitt
av skolens elevlag. Redigert av Asbjørn Stoveland.
- Salsbrosjyren frå ABCenter, Lyngdal
|